Tuesday 10 April 2012

Registry editing has been disabled by your administrator

Assalamualaikum, hari ini cuma mahu buat note untuk diri sendiri kerana kadang-kala otak juga tidak mampu untuk menyimpan segala apa yang perna kita ketahui dan pelajari sebab itu lah kita kena take note.

Perkara ini mungki pernah terjadi pada diri ini iaitu saat kita mengetik perintah REGEDIT ada menu RUN dia akan keluarkan mesej berbunyi Registry Editing has been disbled by your Administrator.


Hal ini terjadi boleh disebabkan oleh ancaman virus atau juga memang oleh sistem Administrator telah di-disable untuk mencegah orang yang tidak berkepentingan mengutak-atikan setting Windows. Kalau anda pernah mengalami kejadian seperti ini Registry Editing has been disable by your Administrator ketika memasukkan perintah REGEDIT pada menu RUN

Ini adalah cara yang paling senang untuk mengatasi masalah berikut

Klik Menu [Start] – [RUN] dan masukkan perintah : GPEdit.msc

 Setelah itu akan muncul Windows Group Policy, seterusnya aergi ke [User Configuration] – [Administrative Templates] – [System].


Bila dah klik ada setting tu dia akan keluar windows di sebelah kanan (Bahagian satting) Double Klik pada Prevent Access to Registry Editing Tools.

Satu windows akan muncul pilih NOT CONFIGURED atau DISABLED, untuk mengaktifkan kembali fungsi regedit dan klik ok.


Sekarang cuba anda akses registry editor melalui  menu [RUN] - REGEDIT kalau masih belum berhasil, Restart Komputer anda dan cuba akses lagi registry editor.

Selamat mencuba.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...